Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Arbuz – korzyści zdrowotne

Kiedy nadchodzi lato i dni stają się cieplejsze, wszyscy chcemy schudnąć, zachować zdrowie i ugasić pragnienie. Arbuz jest zatem doskonałą przekąską w ciągu dnia i jest bardzo korzystny dla zdrowia.

Jakie są cechy arbuza?

Arbuz może mieć czerwony, żółty, różowawy lub biały miąższ. Miąższ ten obejmuje:

  • Przeciwutleniacze
  • Likopen
  • Witamina C
  • Mało cukrów

W ten sposób arbuz pomaga chronić przed chorobami i zachować lepsze zdrowie.

Kalorie i składniki odżywcze w arbuzie

Niewielka ilość kalorii zawartych w arbuzie sprawia, że ​​jest to doskonały posiłek podczas odchudzania. Na 100 gramów miąższu arbuza przypada średnia zawartość:

  • 38,9 kalorii
  • 0,69 g białka
  • 8,33 g węglowodanów
  • 0,1 g tłuszczu
  • 0,5 g błonnika pokarmowego

Arbuz jest źródłem witamin B5, B6 i magnezu..

Korzyści zdrowotne arbuza

Kilka badań naukowych wykazało już, że spożywanie owoców i warzyw w dużych ilościach zmniejszy ryzyko niektórych nowotworów, chorób przewlekłych i chorób układu krążenia . Jednym z nich jest arbuz, który zawiera liczne przeciwutleniacze.

  • W przypadku raka, spożycie arbuza w dużych ilościach działałoby na prostatę.
  • W przypadku napięcia tętniczego spożycie arbuza w odpowiedniej ilości obniżyłoby nadciśnienie.
  • Zawartość karotein (które są przeciwutleniaczami zawartymi w arbuzie, a w szczególności likopen) pomogłaby chronić przed ryzykiem niektórych nowotworów.

Arbuz zawiera likopen, który jest karotenoidem o właściwościach hipocholesterolemicznych. Ten przeciwutleniacz jest szczególnie skuteczny w zapobieganiu stanom zapalnym i powstawaniu niektórych komórek rakowych, takich jak komórki związane z prostatą lub chorobami układu krążenia.

Należy zauważyć, że obecnie nie ma wystarczających danych dotyczących dziennej dawki likopenu, którą należy spożywać, aby jego działanie było korzystne, ale wiadomo, że pół szklanki porcji arbuza jest równoważne przeciętnej wielkości pomidorowi pod względem likopenu. Likopen nie przekształca się w organizmie w witaminę A tak jak inne karotenoidy.

Aminokwasy

Arbuz zawiera dużo cytruliny, która jest aminokwasem . Cytrulina jest przekształcana w argininę, gdy jest wchłaniana przez organizm. Arginina jest niezbędnym aminokwasem, który odgrywa ważną rolę w układzie odpornościowym i sercowo-naczyniowym oraz w naczyniach krwionośnych. Arbuzy o pomarańczowym miąższu zawierają jej najwięcej.

Spożywaj arbuza, aby mieć jak najwięcej likopenu

Aby utrzymać wysoki poziom likopenu podczas spożywania arbuza, konieczne jest pocięcie miąższu na kawałki i spożycie go w ciągu pierwszych czterech dni.

Jak wybrać arbuza?

Wybór arbuza jest dość trudny. Z drugiej strony najlepsze są te najcięższe ze względu na swój rozmiar, a ich skóra powinna być błyszcząca. Jeśli zauważysz, że część skórki jest trochę żółta, nic nie szkodzi, wręcz przeciwnie, ten kolor wskazuje, że arbuz jest dojrzały.

Przechowuj arbuza w optymalnych warunkach

Aby arbuz miał większą szansę na zachowanie witamin i innych składników odżywczych, które są dobre dla twojego zdrowia, musisz wiedzieć, jak przechowywać go w dobrych warunkach. Arbuz nie lubi za bardzo zimna. Najlepiej przechowywać go w temperaturze od 15 ° do 20 ° przez dziesięć dni, jeśli nie jest zbyt dojrzały na początku. Jeśli masz chłodne miejsce, takie jak piwnica, idealnym rozwiązaniem będzie utrzymanie go w takich najlepszych warunkach. W przeciwnym razie najlepiej jest pokroić arbuza w duże kostki lub plastry i zamrozić. Możesz również przepuścić go przez sokowirówkę i zamrozić sok.

Wolisz arbuza z nasionami czy bez?

Od 80 lat istnieje odmiana arbuza bez pestek. Z drugiej strony warto wybrać arbuza z pestkami, ponieważ są one bogate w lipidy, białka i węglowodany. W niektórych krajach, takich jak Indie, z tych nasion wytwarza się mąkę do wyrobu chleba. Azjaci pieczą je i jedzą solone. Inne grupy etniczne czerpią z niego olej jadalny. Od Ciebie zależy, czy chcesz spożywać te prażone nasiona lub inne, aby uzyskać korzyści, jakie mogą Ci przynieść.

Przeciwwskazania w jedzeniu arbuza

Arbuza może spożywać prawie każdy, ponieważ przeciwwskazań jest bardzo niewiele. Uważaj jednak na alergie, ponieważ arbuz może powodować pewne reakcje. W przypadku wystąpienia hiperargininemii wskazane jest również nie spożywanie arbuza. Jeśli dana osoba ma alergię po jego spożyciu, powinna bardzo szybko udać się do lekarza .

Zostaw komentarz