Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ból pleców: jak go złagodzić?

Prawie osiem na dziesięć osób w wieku powyżej 65 lat deklaruje, że cierpi na ból pleców. Prawidłowe starzenie się organizmu (zwyrodnienie krążków międzykręgowych, zużycie krążków międzykręgowych, choroba zwyrodnieniowa stawów itp.) jest najczęściej przyczyną tych bólów, co może prowadzić do zmniejszenia autonomii u seniorów. Po 60 roku życia spadek masy mięśniowej i przeciwnie wzrost masy tłuszczowej, podobnie jak menopauza i osteoporoza u kobiet po 50. roku życia, są również przyczyną wystąpienia bólu pleców. Jak ulżyć tej dolegliwości, która dotyka szczególnie wielu seniorów?

Złagodź ból pleców dzięki leczeniu farmakologicznemu

Większość bólów pleców, szczególnie tych najbardziej bolesnych, prawie zawsze prowadzi do przyjmowania leków, które je łagodzą. I to, czy jest to ból krzyża (ból krzyża pochodzenia nerkowego, kręgosłupa, nerwowego itp.), czy choćby rwa kulszowa, bardzo częsta zwłaszcza wśród seniorów.

Aby szybko złagodzić ból pleców, lekarz zwykle przepisuje leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, a gdy ból jest naprawdę bardzo silny, czasami leki na bazie morfiny.

Czasami same te leki nie wystarczają do złagodzenia bólu pleców. W takim przypadku, a zwłaszcza w przypadku problemów z rwą kulszową z powodu częstszej choroby zwyrodnieniowej stawów u osób starszych, lekarz może również zalecić nacieki kortykosteroidowe.

Aktywność fizyczna: lekarstwo na ból pleców

Wbrew powszechnemu przekonaniu ból pleców nie powinien powstrzymywać Cię od poruszania się i pozostawania aktywnym, wręcz przeciwnie. Rzeczywiście, utrzymanie maksymalnej aktywności, dostosowanej oczywiście w szczególności do jego bólu, pozwala wzmocnić mięśnie pleców, a tym samym złagodzić ból.

Chociaż kręgosłup jest jedną z najsilniejszych części ciała, wspierają go bardzo silne więzadła i mięśnie, które utrzymują go w ruchu, stanie itp. A te mięśnie muszą być utrzymane i wzmocnione, aby w pełni spełniały swoją rolę i właśnie po to, aby uniknąć zmęczenia kręgosłupa i jego usztywnienia, czego konsekwencją jest najczęściej występowanie bólu pleców.

Dlatego też, nawet gdy odczuwasz ból pleców, ważne jest, aby nadal być aktywnym, dostosowując swoje zwykłe czynności w domu lub poza nim.

Ćwicz aktywność fizyczną dostosowaną do bólu pleców

Ból pleców szczególnie nie powinien przeszkadzać w poruszaniu się. Pozostanie nieaktywnym może nawet pogorszyć odczuwany ból.

Aby wykorzystać wszystkie szanse na uniknięcie bólu pleców lub szybkie złagodzenie go, ważne jest również, aby wykonywać aktywność fizyczną, co prawda na początku delikatną, ale stopniowo, aby jak najszybciej wrócić do zdrowia. Aktywność fizyczna przyczynia się do zmniejszenia ryzyka bólu pleców, zmniejszenia starzenia się kręgosłupa i poprawy ogólnego stanu zdrowia. Wiele sportów, takich jak pływanie, spacery, jazda na rowerze itp., jest idealnych dla osób z bólem pleców.

Aby złagodzić ból pleców, zaleca się również wykonanie kilku prostych ćwiczeń, które można łatwo wykonać w domu.

W szczególności możesz wykonywać ćwiczenia rozciągające i uelastyczniające..

Aby dobrze rozprostować plecy i złagodzić ból, wejdź na podłogę na czworakach, wbij plecy podczas podnoszenia głowy i wdechu, a następnie zaokrąglaj plecy podczas wydechu. Powtarzaj operację, aż ból pleców zostanie jak najbardziej złagodzony.

Możesz także zrelaksować plecy, siadając na podłodze, klęcząc, siedząc na piętach z podwiniętymi plecami, z ugiętymi przedramionami na podłodze z czołem opartym na niej utrzymując tę pozycję przez kilka minut.

Aby wzmocnić mięśnie pleców podczas rozciągania i złagodzić ból, połóż się na plecach na macie z ugiętymi nogami, stopami płasko na podłodze i rękoma skrzyżowanymi za głową. Trzymając plecy mocno na ziemi, przyciągnij kolana do ramion i utrzymaj tę pozycję przez 6 sekund, a następnie powtórz.

Zostaw komentarz