Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Jakie wartości i zalety ma szpinak?

Na dźwięk słowa szpinak krzywią się dzieci i dorośli. Zwłaszcza maluchy są zdecydowanymi wrogami szpinaku. Warzywo to podawane zwykle w formie nieapetycznej zielonej papki budzi niechęć u najmłodszych i fatalne wspomnienia z dzieciństwa u dorosłych. A jednak – szpinak to prawdziwa kopalnia elementów odżywczych i potrzebnych dla zdrowia, zwłaszcza gdy przyjmujemy leki przeciwzakrzepowe.

Garść wiadomości o szpinaku

Szpinak jest jednorocznym warzywnym „kuzynem” buraków i takich warzyw liściastych jak sałata, rukola, roszponka czy kapusta. Pochodzi z Persji, pojawił się w Europie dopiero w XII wieku. Rozsławiła go Katarzyna Medycejska w XVI wieku, która bardzo lubiła potrawy z tej rośliny. Później wprowadziła je do menu na swoim dworze.

Korzyści zdrowotne ze spożywania szpinaku.

Według badań składniki szpinaku mogą zapobiegać wzrostowi komórek rakowych. Takie działanie mają liczne przeciwutleniacze i witaminy obecne w liściach tego warzywa.

Szpinak to sprzymierzeniec kobiety w ciąży – jest bogaty w witaminę B9 zwaną też folianem niezbędną do prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu. Wbrew ogólnie przyjętym poglądom szpinak jest dość ubogi w żelazo, za to posiada moc takich składników jak magnez, mangan, miedź,wapń i fosfor. Pod względem witamin zaś jest doskonałym żródłem witaminy A, K, B9, C.

Szpinak to zdrowie dla oczu. Karotenoidy zawarte w nim są korzystne dla naszych oczu; regularne przyjmowanie karotenoidów w daniach ze szpinaku może zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, a także w dużym stopniu zapobiega zaćmie.

Zdrowe kości. Witamina K zawarta w dużych ilościach w tym warzywie bierze udział w syntezie osteokalcyny – hormonu wiążącego wapń w kościach. Szpinak zawiera także wapń i potas- dwa składniki zdrowych kości.

Zgrabna sylwetka. Szpinak – niskokaloryczne, bogate w błonnik, witaminy i minerały warzywo jest doskonałym składnikiem diety odchudzającej (na 100g surowych liści zawiera 28,7 kcl. a po ugotowaniu- 21 kcl na 100g.) Należy podkreślić,że szpinak prawie jest pozbawiony tłuszczów, bardzo ubogi w węglowodany i białka jest bogaty w mikroelementy oraz w luteinę, zeaksantynę, witaminę C oraz E.

Zaskakujące jest, że gotowanie i rozdrabnianie (siekanie) znacznie poprawia biodostępność karotenoidów. Świeży szpinak zaś może być doskonałym składnikiem zmiksowanych napojów złożonych z różnych warzyw- natka pietruszki, seler naciowy, itd.

Uwaga!

Potrawy ze szpinaku po ugotowaniu należy spożyć szybko,a zwłaszcza nie odgrzewać!
Szpinak podobnie jak seler zawiera azotany, które przy odgrzewaniu zamieniają się w szkodliwe azotyny.

Osoby z kamicą nerkową i dolegliwościami układu moczowego muszą ograniczać spożycie szpinaku, który bogaty jest w szczawiany, które sprzyjają powstawaniu kamieni w nerkach.

Pamiętajmy jednak koniecznie, aby konsultować z lekarzem ilość i częstotliwość spożywania potraw ze szpinaku!

Zostaw komentarz