Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Rower elektryczny dla seniora – jak go wybrać?

Jeśli seniorzy sięgają po rower elektryczny, to dlatego, że ich fizyczna forma podupada. Aby jednak czerpać maksymalną przyjemność z tej praktyki, konieczne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i wybór odpowiedniego roweru elektrycznego. W porównaniu do klasycznego roweru dodaje się wiele kryteriów, a dziś rynek oferuje szeroką gamę modeli. Dlatego wybór nie jest łatwy. Poniżej przedstawiamy kryteria, które należy wziąć pod uwagę, aby wybrać odpowiedni dla siebie rower elektryczny.

1 – Sposób użytkowania

Jeśli jesteś sportowcem i chcesz używać roweru elektrycznego przede wszystkim do jazdy po kamienistych ścieżkach i szlakach, zdecydowanie możesz rozważyć rower górski. Jeśli z drugiej strony chcesz przemieszczać się na drodze, będziesz musiał skoncentrować się na modelach dedykowanych do tych zastosowań, bardziej odpowiednich niż pojazd elektryczny. Wreszcie, jeśli jesteś jednym z tych, którzy nie lubią wybierać, znajdziesz rowery, które są kompromisem między tymi dwoma zastosowaniami: są to elektryczne rowery terenowe.

2 – Rodzaj nawierzchni

W przypadku elektrycznych rowerów miejskich niezwykle istotny jest projekt ramy. Rzeczywiście, są miasta, w których natężenie ruchu jest tak duże, że często zdarzają się mniej lub bardziej awaryjne sytuacje hamowania. Statystyki pokazują, że seniorzy są bardzo kontuzjowani przy wsiadaniu i zsiadaniu z roweru. Rzeczywiście, z wiekiem ciało sztywnieje, a ruchliwość maleje. Dlatego kontakt obu stóp z podłożem może być decydującym czynnikiem dla seniora.

Niezbędne jest również wypróbowanie roweru, aby sprawdzić swoją sprawność, ale także wszystkie możliwe ułożenia, wygodę swojej postawy i ergonomię elementów sterujących. Możesz zwrócić szczególną uwagę na nacisk wywierany na nadgarstki oraz wysiłek pleców, szyi i ramion. Dobrze zaprojektowany i dostosowany do Twojego typu sylwetki rower elektryczny powinien zapewniać  swobodę.

3 – Waga roweru

Kolejnym ważnym kryterium jest waga roweru po zetknięciu stóp z podłożem. Rowery ze wspomaganiem elektrycznym są z konieczności cięższe niż tradycyjne rowery. Zabiera średnio 5 kg więcej, co nie jest bez znaczenia. Niektóre rowery osiągają w ten sposób 27 kg. Nawet jeśli silnik zrekompensuje pewne wysiłki, nie jesteś odporny na konieczność manewrowania rowerem bez pomocy.

Nie skupiaj się jednak na tym jednym kryterium. Jako senior możesz pokusić się o lżejsze modele. Intuicyjnie wmawiasz sobie, że ułatwi to transport i podróżowanie. Im lżejszy rower, tym większe ryzyko słabszych osiągów . Nie znajdziesz takich samych poziomów wspomagania na rowerach, które są zbyt lekkie. Jest to zestaw kryteriów, które musisz wziąć pod uwagę, aby znaleźć odpowiedni kompromis między wagą a wydajnością, oczywiście w zależności od budżetu.

Bardziej niż sam ciężar, należy wziąć pod uwagę położenie środka ciężkości roweru. Uważa się, że rower zachowuje się dobrze, gdy środek ciężkości jest nisko. Rowery ze średniej i wyższej półki często zawierają silnik w mechanizmie korbowym i integrują akumulator z ramą. Miejskie rowery elektryczne integrują akumulator pod bagażnikiem.

4 – Bateria

Bateria jest oczywiście podstawowym kryterium wyboru roweru elektrycznego. Oto cechy, o których należy pamiętać przy wyborze:

  • Producent baterii: preferuj znane marki, ponieważ są to duże firmy z doświadczeniem.
  • Zastosowanie technologii Lithium-Ion: w przeciwieństwie do akumulatorów ołowiowych i kadmowych technologia ta umożliwia uzyskanie akumulatorów lżejszych i trwalszych. Pozwalają na pełniejsze użytkowanie, o ile można je naładować bez wcześniejszego całkowitego rozładowania, bez uszkodzenia materiału.
  • Żywotność baterii eBike: jest to natężenie na godzinę, o którym powinieneś wiedzieć. Napięcie akumulatora jest ogólnie ustalone na 36 V. Przy natężeniu 8 Ah (amperogodzina) będziesz w stanie przejechać dystans 30 km, przy natężeniu 10 Ah będziesz w stanie przejechać dystans od 50 do 70 km. Oczywiście porównania te mają sens tylko w optymalnych warunkach i podobnie w obu przypadkach. Nie trzeba dodawać, że czas pracy akumulatorów zależy od wagi, częstotliwości postojów na trasie, charakteru przebytej trasy i temperatury.
  • Należy również wziąć pod uwagę żywotność baterii podaną przez producenta. Wysokiej jakości bateria wytrzymuje od 700 do 1000 cykli ładowania.

Ważne jest, aby przy zakupie stosować się do zaleceń producenta wskazanych w broszurze dołączonej do roweru elektrycznego. Pamiętaj, aby ładować baterię co miesiąc, nawet jeśli rower elektryczny nie był używany.

5-silnik

Zachowanie silnika charakteryzuje rower elektryczny zgodnie z normą EN15194. 

Znajdziesz rowery elektryczne zdolne do jazdy z prędkością do 45 km/h. Ale obowiązujące wówczas prawo jest inne: te rowery elektryczne muszą być zarejestrowane, ubezpieczone, a użytkownik musi nosić kask.

Moc momentu obrotowego wyrażana jest w niutonometrach (Nm). Oferta jest bardzo szeroka: w zależności od modelu może wynosić od 15 do 85 Nm Oczywiście im wyższy moment obrotowy silnika, tym bardziej rower elektryczny będzie w stanie poradzić sobie ze znacznymi różnicami wysokości. Jeśli Twoje ambicje pozostają skromne, a Twoje codzienne otoczenie jest płaskie, nie jest obowiązkowe dążenie do nadmiernej wydajności.

6 – czujniki wspomagania pedałowania

Wszystkie rowery elektryczne są wyposażone w czujnik prędkości. Istnieją dwa rodzaje czujników: czujnik obrotu i czujnik siły nacisku na pedał. Czujnik obrotów jest niewątpliwie tym, który ma najwięcej wad, ponieważ wspomaganie nie jest od razu zauważalne przy uruchomieniu i może to być nienaturalne, ponieważ wspomaganie nie dostosowuje się do siły pedałowania, ale do siły obrotów. Ze swojej strony czujnik siły wymaga większego wysiłku, aby skorzystać z pomocy.

Zostaw komentarz