Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Wpływ orzechów laskowych na zdrowie seniora

Orzechy laskowe to bardzo popularne w naszym kraju owoce oleiste. Czy wiesz, że te małe owoce o bardzo subtelnym smaku są również polecane ze względu na ich różne właściwości lecznicze? 

Trochę historii o orzechach laskowych

Orzech laskowy to owoc leszczyny, która pochodzi z Azji. Mierzy od 3 do 8 metrów wysokości w wieku dorosłym i rozwija się na obszarach o wilgotnym i umiarkowanym klimacie. Jej owoc, orzech laskowy, otoczony jest skorupką. Jest produkowany w 75% przez Turcję, w pobliżu Morza Czarnego, 15% przez Włochy, a następnie Francję z Korsyką, południowo-zachodnią i Pireneje Wschodnie. Nadal można je znaleźć w Hiszpanii i Oregonie w USA. Istnieje około dziesięciu odmian orzechów laskowych. 

Najbardziej znane odmiany to:

  • Leszczyna zwyczajna
  • Leszczyna Bizancjum

Zbierane są od końca lata do października.

Orzechy laskowe i ekologia

Orzech laskowy pełni w przyrodzie bardzo pożyteczną rolę. Jest jedną z pierwszych roślin, które zasiedlają ubogie tereny, ponieważ ma bardzo rozwinięte korzenie. Drzewo orzecha laskowego, posadzone na skraju pól, chroni uprawy przed silnymi wiatrami. Filtruje wodę, zatrzymuje śnieg na ziemi, a tym samym ogranicza mróz. Kwiaty drzewa odżywiają pszczoły, a jego owoce odżywiają dużą liczbę dzikich zwierząt.

Wartości odżywcze i właściwości orzechów laskowych

Orzech laskowy jest również nazywany leszczyną. Na 100 gramów materiału zawiera 628 kalorii. Jego cechy są następujące:

  • Moc przeciwutleniająca
  • Wiele witamin
  • Wiele minerałów
  • Bogaty w błonnik
  • Źródło jednonienasyconych kwasów tłuszczowych
  • Poprawia układ sercowo-naczyniowy

Mangan

Mangan zawarty w orzechu laskowym równoważy proces metaboliczny organizmu. Pomaga również zapobiegać uszkodzeniom powodowanym przez wolne rodniki.

Magnez

Magnez zawarty w orzechach laskowych ma decydujące znaczenie dla rozwoju kości, produkcji białka, zdrowia zębów, układu odpornościowego i działania enzymatycznego. Pomaga w dostarczeniu energii.

Żelazo

Żelazo zawarte w orzechach laskowych pomaga w transporcie tlenu i tworzeniu czerwonych krwinek. Jest również przydatny w tworzeniu nowych komórek, neuroprzekaźników i hormonów. Dzięki witaminie C jest jeszcze lepiej przyswajalna przez organizm.

Miedź

Miedź jest ważna w orzechach laskowych. Jest składnikiem enzymów, uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek, kolagenu ważnego dla naprawy tkanek. Jest również źródłem obrony przed wolnymi rodnikami w ludzkim ciele.

Fosfor

Orzech laskowy jest jednym z owoców oleistych zawierających najwięcej fosforu. Ten minerał jest niezbędny dla kości i zębów. Nadal uczestniczy we wzroście i regeneracji tkanek przy zachowaniu pH krwi.

Cynk

Cynk przyczynia się do reakcji immunologicznych, percepcji smaku, gojenia ran, produkcji płodu. Ponadto pomaga w uwalnianiu insuliny z trzustki i współdziała z hormonami płciowymi.

Witamina E

Witamina E zawarta w orzechach laskowych jest przeciwutleniaczem chroniącym błonę komórkową, a zwłaszcza błonę krwinek czerwonych i krwinek białych.

Tiamina

Odwodniony orzech laskowy zawiera dużo witaminy B1. Witamina ta działa na produkcję energii z niektórych węglowodanów. Wspiera również wzrost.

Witamina B6

Witamina B6 jest wykorzystywana do metabolizmu kwasów tłuszczowych, białek i produkcji czerwonych krwinek. Pomaga przekształcać glikogen w glukozę oraz uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i komórek nerwowych.

Witamina B5

Ta Witamina nazywana jest kwasem pantotenowym, który bierze udział w produkcji neuroprzekaźników, hemoglobiny i hormonów steroidowych.

Witamina B9

Witamina B9 nazywana jest folianem. Folian znajduje się również w dużych ilościach w orzechach laskowych i bierze udział w produkcji wszystkich komórek, w tym krwinek czerwonych. Witamina ta odgrywa również ważną rolę w produkcji DNA i RNA, układzie odpornościowym, układzie nerwowym oraz rozwoju płodu.

Wpływ orzechów laskowych na nasze zdrowie

Dzięki tym wszystkim aktywnym związkom, orzech laskowy pomaga zmniejszyć chorobę wieńcową serca dzięki zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Kilka badań pokazuje, że spożywanie tego łuskanego owocu pokazuje, że ma on działanie obniżające poziom cholesterolu. Regularne spożywanie orzechów laskowych (30 gramów dziennie) dodatkowo pomaga przy schorzeniach:

  • Ryzyko kamieni żółciowych
  • Rak jelita grubego u kobiet
  • Spadek całkowitego cholesterolu i cholesterolu LDL
  • Częściowe zastąpienie węglowodanów kwasami jednonienasyconymi u diabetyków
  • Zwiększona aktywność antyoksydacyjna

Pamiętaj, że: utlenianie lipidów przyczynia się do ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych

Przeciwutleniacze w orzechach laskowych

Zawarte w orzechu laskowym przeciwutleniacze redukują wolne rodniki i powodowane przez nie szkody, zwłaszcza w chorobach układu krążenia. Te przeciwutleniacze znajdują się w brązowej skórce orzecha laskowego. Dlatego nigdy nie należy go kupować obranego. Te przeciwutleniacze składają się z:

  • Taniny
  • Kwasów fenolowych
  • Flawonoidów
  • Witamina E

Błonnik pokarmowy

Spożywanie orzechów laskowych jest ważnym źródłem błonnika pokarmowego. Pomagają w utrzymaniu prawidłowej czynności jelit, jednocześnie zapobiegając chorobom układu krążenia i kontrolując cukrzycę typu 2. Spożywane w większych ilościach działają na ryzyko zachorowania na raka okrężnicy.

Wiele osób ogranicza spożycie orzechów laskowych z obawy przed przybraniem na wadze. Chociaż orzechy laskowe są bogate w kalorie, nie powodują tycia, ponieważ niektóre związki sprawiają, że wchłanianie lipidów jest niepełne. Dzięki temu owoc nie tuczy, a nawet zwiększa siłę sytości. Z drugiej strony, w przypadku wystąpienia objawów, które nie ustępują samoistnie i jakiekolwiek by one nie były, należy natychmiast skonsultować się z lekarzem.

Zostaw komentarz